Boekbesprekingen van interessante kunstenaars

Luke Adam Hawker

Een Britse tekenaar met vele prijzen. Zijn boek laat prachtige tekeningen zien.We hebben ook een pagina gemaakt met meer informatie over deze kunstenaar. Klik hier.

‘Samen’, vertaald door Susan Smit, is een prachtig pöetisch beeldverhaal voor volwassenen over moeilijke tijden, eenzaamheid, angst, maar ook over hoop en nieuwe vooruitzichten. Dit cadeauboek gaat over een grote storm, die over de wereld woedt. Iedereen trekt zich terug in zijn huis om te schuilen. En dan is het opeens erg stil… En in die stilte merk je waar het in het leven echt om gaat: verbinding en saamhorigheid. Een bijzonder boek om cadeau om te geven, zeker voor liefhebbers van ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy. Samen kunnen we namelijk alle stormen doorstaan.

Luke Adam Hawker is een Britse illustrator met meer dan 250K volgers op Instagram. Hij verkoopt zijn limited edition-prints aan fans van over de hele wereld.

Siegfried Woldhek

Een Nederlandse tekenaar die faam heeft opgebouwd met tekenen en schilderen van bekende Nederlanders.We hebben ook een pagina gemaakt over deze kunstenaar die ook workshops geeft. Klik hier

Terwijl ieder kind plezier heeft in tekenen, verliezen volwassenen dit genoegen vaak. Siegfried Woldhek wil hier verandering in brengen. In Lekker tekenen leert hij zowel beginnende als gevorderde tekenaars aan de hand van 24 praktische lessen hoe ze hun tekenvaardigheid stapje voor stapje kunnen vergroten. Woldhek deelt zijn tips over materiaal, kijken, portrettekenen, licht, focus en diepte.
Naast de tekenlessen bevat deze uitgave een uitgebreid interview door Jet Steinz met de meester zelf.
Er is niets leukers dan tekenen, met name als de alles-wetende, alles-kunnende Siegfried Woldhek je bij de hand neemt. Wat een feest!’ jeroen krabbé.

Erik van Ommen

Bekend van VARA Vroege Vogels, hij ontwierp het logo van de grutto, onze nationale vogel. Van deze bekende nationale tekenaar en schilder hebben we ook een pagina gemaakt, die ook verwijst naar workshops. Klik hier

Mijn Reigerparadijs: Vogels Zien, Beleven en Tekenen is het nieuwste project van natuurschilder, etser en tekenaar Erik van Ommen. En hiervoor gaat hij op reis! De zoektocht naar reigers brengt de kunstenaar naar rietvelden, moerassen, plassen, polders, het veen en de stad. De vogels zijn overal aanwezig en Erik blijft ze verzamelen. Witte, blauwe, bruine, grijze en paarse, ze verschijnen allemaal op papier.Twee jaar lang schilderde, tekende, etste en filmde Erik van Ommen reigers in alle soorten en maten. Het resultaat van al deze inspanningen is terug te vinden in Mijn Reigerparadijs, het eerste multimediale natuurboek van zijn hand.Het eerste deel presenteert het resultaat van zijn boeiende omzwervingen. Hiernaast geeft de kunstenaar tips en trucs om zelf vogels te tekenen. Hij doet dit aan de hand van voorbeelden en korte videofilms waarin hijzelf aan het werk is. Met QR codes in het boek! Deze code kun je scannen met je smartphone of tablet. Je krijgt dan toegang tot de filmpjes.De combinatie van alle kunstwerken, begeleidende filmpjes en persoonlijke teksten levert een prachtig kijk- en lees boek op.

Phil Dean (shoreditchsketcher)

Tate: Sketch Club Urban Drawing

Met 20 duidelijke en gemakkelijke stap-voor-stap oefeningen, is Tate Sketch Club: Urban Drawing een essentiële gids om je tekenvaardigheden in de praktijk te brengen. Je leert hoe je moet beginnen, wanneer je moet stoppen en hoe je veelvoorkomende fouten kunt herstellen bij het tekenen van je favoriete stedelijke plekken.

Boordevol alle energie en inspiratie van een tekengroep, is dit het ideale boek voor iedereen die zijn stadstekenen verder wil ontwikkelen, je stedelijke tekenvaardigheden wil leren of perfectioneren of gewoon je eigen unieke stijl wil ontwikkelen.

Het doel van het boek is om je te inspireren om te schetsen in de stedelijke omgeving. Het bevat veel van de zwaarbevochten tips en trucs die Phil tijdens een leven lang schetsen heeft geleerd.

* We hebben over Phil Dean ook een extra informatie pagina gemaakt klik hier

Liesbeth van Keulen

Portretschilderen in Olieverf

Het startersboek Portretschilderen in olieverf van Liesbeth van Keulen is voor iedereen die wil leren portretschilderen, maar niet weet hoe te beginnen. Met behulp van dit boek gaat het zeker lukken! Liesbeth van Keulen is docente aan de Portretschool in Amsterdam en weet als geen ander wat de valkuilen zijn bij het schilderen. In stap-voor-stapoefeningen komen alle stappen aan bod voor het schilderen van een portret in olieverf. Van uitleg over schildermateriaal tot diverse schildertechnieken die nodig zijn. Liesbeth enthousiasmeert iedereen om te leren portretschilderen; van beginners tot gevorderden die hun vaardigheden verder willen ontwikkelen.

We hebben van de kunstenaar Liesbeth van Keulen ook nog een extra pagina gemaakt. Klik hier.

Carel Willink

Carel Willink Meester van zichzelf.Carel Willink (1900-1983) is een van de grootste Nederlanders schilders van de 20ste eeuw en de belangrijkste vertegenwoordiger van het magisch realisme.

Carel Willink (1900-1983) is een van de grootste Nederlandse schilders van de 20ste eeuw en de belangrijkste vertegenwoordiger van het magisch realisme. Zijn werk is algemeen bekend, maar werd niet altijd op waarde geschat in de periode dat abstracte kunst de norm was. Hij heeft echter altijd trouwe aanhangers gehad, onder wie de schrijver W.F. Hermans. Zij hebben gelijk gekregen: vandaag behoort Willink tot de canon van de kunstgeschiedenis. Zelf omschreef Willink zijn werk als imaginair realisme: het zo realistisch mogelijk schilderen van de verbeelding. Dat is een zeer treffende omschrijving van zijn schilderijen, die worden gekenmerkt door perfecte techniek en een feilloos gevoel voor details, die ten dienste staan van de dreigende, mysterieuze, onwerkelijke sfeer die zijn meeste werken kenmerkt. Museum MORE bezit een grote collectie werken van Carel Willink vanaf het vroege werk uit de jaren twintig tot het late werk uit de jaren tachtig. Met essays van artistiek directeur van Museum MORE Ype Koopmans en kunsthistoricus Jeroen Stumpel, emeritus hoogleraar kunstgeschiedenis.

Jan Mankes

Schilder van tederheid.Jan Mankes (1889-1920) werd slechts dertig jaar, maar liet bijna tweehonderd schilderijen na die meer dan ooit leven. De afgelopen decennia is de belangstelling voor zijn werk sterk toegenomen, met tal van publicaties en tentoonstellingen. Mankes zonderde zich het liefst af in de natuur en in zijn atelier. Uiterlijk was hij kalm, innerlijk was hij onrustig. Hij was een kunstenaar die uiting wilde geven aan zijn geestelijk leven en daartoe zocht hij naar manieren om dieper door te dringen in de objecten die hij afbeeldde. Zijn werk wordt gekenmerkt door verstilling, verfijning, eenvoud, zuiverheid en melancholie. Rémon van Gemeren volgt Mankes op de voet en geeft tegelijkertijd een scherp en intrigerend beeld van zijn persoonlijkheid en kunstenaarschap. Tevens plaatst hij Mankes in de context van zijn omgeving en zijn tijd. Schilder van tederheid vertelt een verhaal over een man die de tederheid van het bestaan wilde uitdrukken met behulp van alles wat hij mooi vond, een verhaal over de kracht en de kwetsbaarheid van het leven.